Girls kommer antagligen att göra som Serge Gainsbourg

Intervju — Publicerat 15:24 den 13 september 2011 av Anton Lindskog

Det är nu två år sedan San Fransisco-duon Girls charmade hela indievärlden med den somriga, Beach Boys- och Costello-doftande lo fi-popen på Album. Nu är de tillbaka med Father, Son, Holy Ghost - en skiva som lite kortfattat skulle kunna beskrivas som mer av allt. Rockfotos Anton Lindskog ringde upp den 29-årige låtskrivaren, Twitter-legenden och frontfiguren Christopher Owens.

Christopher Owens bakgrund är lika snårig som Girls melodier är självklara. Han föddes in i den ökända kristna sekten "Children of God". Som tonåring rymde han hemifrån och blev punkare. En dag upptäckte han Suede och resten är som man brukar säga: indiepophistoria.

Ni har ett större sound på nya skivan Father, Son, Holy Ghost.
- Ja, det var så här vi ville låta redan på vår första skiva. Att Album blev så lo-fi beror på att våra tillgångar var väldigt begränsade när vi gjorde den. Den här gången hade vi äntligen tillräcklig budget och resurser nog att göra skivan som vi velat göra hela tiden.

Det är väldigt stor spännvidd på nya skivan. Från Beach Boys-liknande solskenspop som "Honey Bunny" till stonerrocken i "Die". När vet du egentligen hur en låt kommer att låta i slutversion?

- Jag har en väldigt klar idé om hur det ska låta redan när jag skriver. Vi försöker alltid hamna så nära ursprungsidén som möjligt. Det blir bäst så, om man ändrar för mycket längs vägen så tappar man bara bort sig.

Varför heter skivan Father, Son, Holy Ghost?
- Det är helt enkelt en fras jag gillar och som har följt mig länge. Jag funderade faktiskt på att använda den redan för debutalbumet men eftersom det är en så ”tung” titel var jag rädd att det skulle stjäla för mycket uppmärksamhet från musiken. Nu känns det okej eftersom folk känner till oss.

Hur skriver du dina låtar? Går du runt och väntar på att inspirationen ska komma?
- Ja, det är enda sättet! Man måste alltid invänta inspirationen även om det tar lång tid ibland. Jag tror att det allra största misstaget en låtskrivare kan göra är att sätta sig ner och försöka skriva på kontorstider. Det kan bara fungera för någon som skriver reklamjinglar.

Ni fick ju väldigt mycket uppmärksamhet redan med första skivan. Kände ni av någon press inför uppföljaren?
- Nej, låtarna på nya skivan har skrivits under en lång period så vi vet att de är bra. Att få spela in dem med en riktig producent och skickliga musiker är något som vi längtat efter. Själv har jag bara varit så ivrig med att få gå in i studion igen att jag inte hunnit oroa mig för vad andra ska tycka.