First Aid Kit är orädda med sin musik

First Aid Kit förutspås gå en lysande framtid till mötes med sin senaste skiva The Lion’s Roar. Rockfoto letar rätt på sin varmaste folkklänning och försöker smälta in i det Söderbergska systerskapet för att ta reda på hur man lyckas gå från YouTube-fenomen till sina kollegers idoler.

Vinterns försenade förstasnö faller ner över Stockholm medan systrarna Klara och Johanna Söderberg försöker reda ut vems smoothie de båda dricker.

– Den är min, säger Klara.

– Den var till mig, hävdar Johanna.

– Jag tror jag hämtade den åt mig, säger Klara medan det omtvistade föremålet studsar mellan dem som en pingisboll.

Det hela är en symbolisk fråga. Inga undertoner av irritation eller förargelse döljs i argumentationen och tvisten kring ägandeskapet hindrar i alla fall ingen av dem från att dricka ur plastglaset som snart landar med en duns på bordet, uttömd.

Det har gått fyra år sedan systrarna Söderberg lade upp en cover av Fleet Foxes ”Tiger Mountain Peasant Song” på YouTube och lyckades uppnå det många av kanalens aspirerande musiker aldrig får uppleva – bestående framgång. Förutom Fleet Foxes själva fick även The Knifes Karin Dreijer Andersson snart höra talas om deras musik och gav 2008 ut First Aid Kits första EP på sitt skivbolag. Debutalbumet The Big Black & Blue kom 2010 och Bright Eyes, Magic Numbers och Jack White ställde sig till fanskaran. Sakta men säkert spelade sig så Klara och Johanna Söderberg till den närmast hysteriska hajpen som utbröt efter att de framfört Patti Smiths ”Dancing Barefoot” under förra årets Polarprisgala och som inte lär avta med den nyligen släppta, Mike Mogis-producerade andraskivan The Lion’s Roar.

– Vi är väldigt orädda med vår musik och vi vågar gå fram till människor och ge dem våra skivor, berättar Johanna. Det var så vi träffade Mike också. När Monsters of Folk spelade i Stockholm gick vi till deras loge och gav dem vår skiva. Jag tror att det är bra att våga göra såna grejer.

Mike Mogis, till vardags multiinstrumentalist och bandkompis med en av systrarnas stora förebilder, Conor Oberst, blev den första utomstående personen att producera en First Aid Kit-skiva. The Lion’s Roar förutspås bli bandets stora genombrott.

– När vi spelade in första skivan själva var det svårare att veta om det vi gjorde var bra eller inte, så vi ville ha någon som skulle komma utifrån och kanske ge oss något nytt som vi själva inte kunde hitta, förklarar Klara. Vi trodde aldrig att vi skulle få spela in med Mike, men det visade sig att han var intresserad, att vi hade ungefär samma idéer med den här skivan och då kändes det självklart.

Hur var det att spela in med någon som man håller som förebild?

– I början trodde vi kanske att vi inte skulle våga säga ifrån i fall vi inte höll med om någonting, men så var det verkligen inte. Vi kunde prata om allt och ofta ville vi dessutom samma sak med musiken.

Klara beskriver musiken på The Lion’s Roar som mer dynamisk än på föregångaren, en förändring som dök upp redan när de skrev första låten och titelspåret. Texternas tematik håller sig däremot nära folkmusikens traditionella berättelser insvepta i klassisk americana.