Little Dragon: Mejeriet, Lund 10/2

Spelning — Publicerat 13:55 den 12 februari 2012 av Anton Lindskog


När jag intervjuade Little Dragons lilla, karismatiska sångerska Yukimi Nagano inför släppet av senaste skivan Ritual Union nämnde hon två viktiga förlagor för Göteborgs-bandets egensinniga musik - keyboardisten Håkans gamla favoritband Kraftwerk och hennes egen barndomsidol Prince. Det säger väldigt mycket om Little Dragon. Någonstans mitt emellan Kraftwerks avskalade millimeterperfektionism och Princes själfulla funk hittar vi deras sparsmakade men svängiga hybrid av pop, soul och electronica.

Mycket har hänt sedan senaste gången jag såg dem innan fredagens spelning på Mejeriet. De har turnerat ihop med Gorillaz (på Damon Albarns egen begäran) och blev då uppflyttade från klubbarna de annars huserar på till några av världens största scener. Erfarenheten märks främst av på soundet som blivit större men framför allt mer dansgolvsanpassat – en naturlig utveckling från Ritual Union. Allt från ljussättningen till scenbakgrunden är avskalat och stilrent. Mejeriet är näst intill fullsatt och medelåldern på den välklädda och lika stilmedvetna publiken ligger uppskattningsvis en bit över 20.

Little Dragon må utge sig för att vara ett väldigt demokratiskt band i studion men betraktade utifrån råder inga tvivel om att Yukimi är den självklara stjärnan. Hennes röst och avslappnade sångstil utmärker musiken och på scenen är det hon som sköter mellansnacket, dansar oavbrutet och gör high-fives med folk på främsta raden medan de övriga bandmedlemmarna (Little Dragon utökades nyligen till en kvintett) står parkerade bakom sina instrument.

Allt turnerande har tagit ut sin rätt. Gårdagens konsert på Mejeriet skulle egentligen ha gjorts i november förra året men sköts upp efter att en bandmedlem gått in i väggen och blivit läkarordinerad vila. Av det märks ingenting idag. Little Dragon har vilat upp sig, känns mer vitala än någonsin och redan under andra låten ”Ritual Union” har de fått större delen av - den just för kvällen väldigt trånga - lokalen att dansa.

För det är just de dansanta inslagen i musiken som har förstärkts. Flera av låtarna dras ut med monotona, instrumentala och dansvänliga partier. Med lite blandade resultat. Då ”Precious” mest känns omotiverat lång blir den på skiva rätt bagatellartade ”Brush The Heat” en dramatisk höjdpunkt när Yukimi går loss på en uppsättning pastellfärgade drumpads. Mest lyckad är omvandlingen av ”Summertearz” som blir smutsigare och elakare än stilmedvetna Little Dragon någonsin tillåtit sig tidigare. Allra största ögonblicket är dock när ”Twice” – den inledande balladen från deras första skiva – spelas som sista extranummer till dämpad belysning. Det var låten som fick mig att upptäcka Little Dragon en gång i tiden - och så här nästan fem år senare är den fortfarande precis lika vacker och tidlös.

Fotnot: Bilden är från spelningen i Stockholm 11 februari.