Stjärnskott: Pharoes

Intervju — Publicerat 09:00 den 11 april 2012 av Johannes Melender


Pharoes är ett fyramannaband från Malmö som spelar alternativ rock med tydliga influenser från nittiotalets metal-scen. Det är dock svårt att genrebestämma Pharoes. Metal har alltid tyngd, men saknar ibland variation. Så är inte fallet för skåningarna i Pharoes. De plockar influenser från vitt skilda genrer och skapar på så sätt ett mångfacetterat och originellt sound. Pharoes är aktuella med sitt debutalbum Circle of Seasons. Den digitala releasen var 1 april. Den fysiska releasefesten äger rum på Babel fredagen den 13 april. Rockfotos Johannes Melender träffade Pharoes för att höra vad de själva anser om sina musikaliska influenser, skivinspelning och annat.

Q: Hur bildades Pharoes?

A: Vi spelade alla i olika band och kände varandra genom det. Vi hade ganska fast bestämda punkter som vi ville ändra på jämfört med de andra banden vi spelade i. 2010 började delar av bandet bildas. Efter att ha repat ihop en tid så kom Jonathan som spelar bas in i bilden och bandet blev komplett.

Q: Hur skulle ni beskriva ert sound? Jag hör vissa influenser tydligt, men inte som en helhet. Finns det några band som har influerat er särskilt mycket? Ge gärna exempel.

A: Vi kände oss jävligt trötta på mycket ny musik. Som att mycket gjordes enbart för att passa in i en viss scen eller genre som var populär då. Många av banden vi växte upp med är för oss tidlösa och verkar inte ha spelat för att nödvändigtvis bli kända. De förmedlar en genuin känsla i sin musik. En känsla som vi hoppas kunna återskapa genom vår musik.  Faith No More, Deftones, senare Silverchair och Cave In är viktiga influenser för oss. Utan dom banden hade vi inte låtit som vi gör. En punkare kallades oss en gång för ”jättebra arena-emo”. Det stämmer ju så klart inte, men vi förstår tankegångarna. Vi spelar storslagen rockmusik med mycket känsla.

Q: Hur var det att arbeta med ert debutalbum Circle Of Seasons?

A: Det har varit en jävligt lång process, men det visste vi för att vi skulle få den att låta som vi ville. Det har varit många processer. Syntharna spelades in hemma i Ebbes vardagsrum. All stämsång la Ebbe i replokalen. Vi har gjort många budgetlösningar. Vi tycker att skivan låter betydligt mer påkostad än vad den är. Matte Persson och Gustav Brunn på Studio Bengt har gjort ett fantastiskt jobb.