Veckans bästa spelningar, 11-17 maj

Fredag och med det har Rockfotos lokalredaktörer samlat sina allra bästa tips för veckan. Enjoy!


STOCKHOLM:

11 maj: Ryan Adams. Stockholm Waterfront. kl.21
Med Whiskeytown släppte han tre album och fyra EPs på sex år, med The Cardinals ytterligare fyra på fem år, och som soloartist hela åtta album och fem EPs på 10 år. Ryan Adams är en av de senaste 15 årens mest omtalade, omtyckta, aningen mytomspunna och talangfulla musiker, och även den som förmodligen skrivit och släppt allra mest musik. Under sommaren har Ryan Adams varit på akustisk Europaturné igen, och kommer till Sverige ( och Stockholm) för tredje gången inom loppet av ett år i maj.

16 maj: Maskinen. Gröna Lund. kl.20
”Alla Som Inte Dansar (Är Våldtäktsmän)” släpptes redan november 2007, men Maskinen blev mer än bara ”killarna med våldtäktslåten” först under förra året. Oskar Linnros har sedan länge gått vidare med en egen solokarriär, och Herbert ”Afasi” Munkhammar från Afasi & Filthy och Frej Larsson från Slagsmålsklubben är kvar och vildare än någonsin tidigare. Under sommaren 2012 gör Maskinen sin största spelning hittills i huvudstaden., på Gröna Lund och dess ökända Stora Scen.


GÖTEBORG:

11 maj: Augustifamiljen med Magnus Carlson och Moneybrother. Pustervik, kl.19
För den som bor i Göteborg så kan man ibland få se saxofonisten Björn Almgren förgylla jazzkvällarna på Brötz, bakom Konstepidemin. Han är en av sex medlemmar i På Spåret-husbandet Augustifamiljen, som har blivit ett folkkärt inslag i rutan (och som även till stora delar är Håkan Hellströms kompband/bästa vänner). Tillsammans med två av Sveriges mest intressanta röster, Anders ”Moneybrother” Wendin och Magnus Carlson, kommer de att spela eget och lånat, gammalt och tidigare ospelade På Spåret-låtar.

12 maj: Frida Hyvönen. Nefertiti, kl. 19
Första gången jag hör Terribly Dark har det redan blivit vår men texten är så bra att jag går och nynnar på textraderna ”I’ve been indoors for a century now, I’m dying, I’m dying to see sunlight” på Älvsnabben över sundet med solen som glittrar i vattnet. Frida Hyvönen sägs vara en stormig pianist, men jag skulle hellre säga att hennes texter är det som får det att storma inuti i kombination med hennes starka men otroligt vackra röst.



MALMÖ:

11 maj: Hemma hos presenterar…Vulkanen & Shotgun Crackers. Stapelbädden, kl 22
Demobanken, som vi skrivit om tidigare, har bytt namn på sina kvällar till Hemma Hos, men i övrigt känns det igen. De ordnar kvällar med hittills relativt okända, men ytterst lovande band. Många av de band som tidigare spelat på Demobanken/Hemma Hos har senare fått betydligt fler spelningar och större publik. Denna vecka bjuds på Vulkanen, som spelar elektronisk indie och det mer rockorienterade Norrtäljebandet Shotgun Crackers. Riktigt bra grejer båda två. Som vanligt på Hemma Hos är det picknicktema så ta med mat och dryck själv.

11 maj: The Selecter. Babel, kl 21
The Selecter är ett av de klassiska banden från den skavåg som drabbade England i slutet av 70-talet och några år framåt. The Specials och Madness är kanske de band från eran som gett mest eko i eftervärlden, men frågan är om inte The Selecter var mer spännande. De var mer trogna mot hur skamusiken lät i 60-talets Jamaica och man hade (och har) en fantastisk sångerska i The original rude girl Pauline Black. Under 2000-talet har de gjort comeback och förra året släpptes albumet Made In Britain, som visar att The Selecter fortfarande är att räkna med. Bland annat innehåller den en ursnygg cover på Amy Winehouses ”Back To Black” i ska-tappning. Det här kan bli hur kul, svettigt och dansant som helst.

16 maj: Division of Laura Lee & Keep Shelly In Athens. Debaser, kl 22.30
En lite märklig kombo kan tyckas, men strunt i det eftersom det är två riktigt bra akter. Vänersborgs stoltheter är ett av Sveriges allra bästa rockband och live kör de över det mesta. Keep Shelly In Athens kommer, faktiskt, som namnet antyder från Grekland men soundet indikerar att de lika gärna kunde komma från Brooklyn eller London. En perfekt inledning på långhelgen.