Rapport från Primavera Sound 2012

Festival — Publicerat 14:51 den 7 juni 2012 av Ola Elleström

Den tolfte upplagan av Primavera Sound i Barcelona genomfördes den gångna helgen. Festivalen har på senare år blivit en av Europas populäraste, åtminstone bland de som gillar att resa utomlands för att gå på festival. Enligt uppgift var 40% av årets 42 000 besökare från andra länder än Spanien.

Populariteten har naturligtvis inte bara med Medelhavets lockande stränder, det synnerligen behagliga klimatet och det förhållandevis humana biljettpriset att göra. Naturligtvis drar ”Primavera” (som det vanligen förkortas till) till sig sina besökare huvudsakligen på sin line-up. Många av namnen som spelar går att hitta på andra europeiska festivaler, men årligen bjuder Primavera på ett antal närmast Europa-exklusiva bokningar. Och detta kan vi i mångt och mycket tillskriva två av festivalens samarbetspartners – hyperkreddiga webmagasinet Pitchfork och den brittiska festivalarrangören (med mera) ATP – All Tomorrow’s Parties. Dessa båda ”kuraterar” (väljer ut band) nämligen var sin scen på festivalen. Artisterna som spelar på de båda scenerna skiljer sig dock åt en hel del.

På Pitchfork hittar vi huvudsakligen artister som få eller ingen visste vem det var för bara ett eller två år sedan. Artister som snackats upp trots att de kanske bara släppt ett album eller i några fall inte ens det. Ofta leder detta till att deras namn på festivalens affisch känns betydligt mer spännande än det senare visar sig vara att se dem live. Bland årets namn på Pitchfork-scenen fanns t.ex. The Weeknd, ASAP Rocky, Chromatics, Danny Brown och SBTRKT, men ingen av dessa var, något förenklat, särskilt övertygande på scen.

ATP-scenens bokningar är vanligen av helt annorlunda karaktär. Här är det rutinerade band som dominerar och påfallande många är relativt nyligen återförenade efter många års uppehåll. Här hittade vi under årets festival grungebandet Mudhoney, slowcorepionjärerna Codeine och de gamla punkfarbröderna i The Pop Group. Här hittade vi också den absolut bästa spelningen under Primavera Sound 2012, men låt oss hålla på den godbiten en stund till.

Utanför dessa båda scener - det finns sex stycken till, varav en inomhus för de lugnare akterna ("Auditoriet") - är line-upens karaktär inte särskilt annorlunda än på andra riktigt bra festivaler, förutom att Primaverabokarna i större grad än många andra skyr "mainstream". Headliners på stora scenen detta år var under de tre festivaldagarna Franz Ferdinand, The Cure och Justice. Större band än så bokas endast undantagsvis (Neil Young och Pet Shop Boys har t.ex. spelat på festivalen på senare år). Primavera känner utan tvekan sin publik - bokningarna riktar sig mer mot de som gillar bredden snarare än har något enstaka favoritband eller den som kommer för för "festival-livet", något som också förstärks i att det inte finns någon camping.