Småländska Malmöiterna i Vånna Inget har fått den något otacksamma uppgiften att dels spela precis innan Malmöfestivalens mest emotsedda återförening – Grandaddy, men också efter festivalens klart hårdaste band – Marduk. Onsdagen på Posthusplatsen är extremt förvirrande både vad gäller spelschema och väderlek. Solregnet slutar dock precis när Karolina stiger upp på scen. Det är till en början bara hon, en akustisk gitarr och en låt som närmast skulle kunna placeras in i genren punkvisa. När sen resten av bandet gör henne sällskap på scenen trappas tempot upp och trots att någon i publiken envisas med att skrika ”spela snabbare” tycker jag att bandet håller sig till den snabba poppunk vi är vana vid. Vi får se och höra Ebba Gröns extremt unga sladdsyskon riva av hit efter hit på ett väl godkänt sätt. Dock vet jag fortfarande inte om personen bokstavligen ville att bandet skulle höja tempot eller om det var en önskan om att få höra låten ”Snabbare”.
Trots en ibland lite svajig röst är Karolina Engdahl den självklara förgrundsgestalten. Hon sjunger med extrem inlevelse och är minst lika snygg som Debbie Harry. Mellansnacket tar dock bandets gitarrist Tommy Tift hand om. Han avhandlar ämnen som Pussy Riots fängelsedom och Malmöfestivalens hjärteämne i år: Läxhjälpen. ”Var förbannade!” uppmanar han publiken och vi lyder. Jag ler igenkännande mot två unga punkiga blondiner som halsar sitt vin direkt ur flaskan. Vi hoppar i takt, gammal som ung, och allt känns faktiskt precis som det brukar göra på festival. Eller ska jag säga…brukade?
Efter konserten nynnar jag några rader ur bandets låt ”Jag vet inget” för mig själv. ”Jag vet ingenting om livet, jag vet ingenting alls, jag tar ingenting för givet” och jag tänker att det inte spelar någon roll om jag är sjutton eller trettiofyra. Jag vet fortfarande ingenting om livet eller om hur det bör levas. Jag vet bara att jag älskar musik, att jag gillar att ryckas med på spelningar och att Vånna Inget gör det jävligt lätt för mig att göra det.