Kraftwerk – 1 2 3 4 5 6 7 8


Vår skribent Hugo Ewald har sett Kraftwerks 3D-installation som ingår i utställningen Dansmaskiner – från Léger till Kraftwerk på Moderna Museet i Stockholm.

Moderna Museets rum är vanligtvis ögonbedövande ljusa. Men när jag blir tilldelad ett par 3D-glasögon och kliver in i den mörka salen som huserar Kraftwerks installation 1 2 3 4 5 6 7 8 möts jag av komplett mörker. Det enda som lyser är den enorma skärmen som visar fyra karaktärer uppbyggda av enorma pixlar – Kraftwerk. En röst ekar plötsligt högt i rummet: ”eins”.

Plötsligt färdas vi genom autobahn i Technicolorfärger och grafik som ser ut att vara hämtad från Mario Kart 64. Långsamt lunkar bilen på längs landskapet som enbart är befolkat av ett fåtal andra bilar. Efter att Autobahn betats av på vad som kändes som några minuter fortsätter vi vår resa genom Kraftwerks diskografi – en låt från varje skiva Kraftwerk räknar som officiell. Totalt åtta filmer alltså.

Kraftwerks 1 2 3 4 5 6 7 8 kan ses på Moderna Museet på Skeppsholmen i Stockholm till och med den 27:e april. Läs mer om utställningen.

Trans Europe Express är ett nattsvart landskap där det enda föremålet i hela världen är det kritvita tåg vi reser med. Numbers är en värld uppbyggd på binärkod där numren ständigt flyger hårt mot våra ansikten och tvingar oss att ducka och The Robots i sin remixversion blir en kavalkad i dockor som är lite för mänskliga för att det inte ska bli obehagligt.

Bäst är Radioactivity, som i sin moderna tappning blivit en anti-kärnkraftlåt där vi färdas genom ett oändligt reaktorrör. Allt till tonerna av en röst helt befriad från mänsklighet som likt ett mantra ropar upp olika kärnkraftverk: ”Tjernobyl, Harrisburg, Selafield –Fukushima”. Gåshuden uppstår på sekunden.

Sämst är det faktum att filmen bara är en timme lång. Annars 10/10.

Bilden är tagen i samband med en av Kraftwerks livespelningar i Stockholm i vintras.