Livespelningarna är viktigast för Suuns

Suuns förra sverigebesök var under helt andra former. De var först ut, tillsammans med Eldkvarn, 13:00 första dagen på första editionen av Bråvalla i fjol. Kanske fick deras mörka dansanta postpunk med technoinfluenser inte rätt rymd där och då, men på måndag spelar de ett riktigt klubbgig på Kägelbanan i Stockholm och dagen efter får Pustervik i Göteborg bandet på besök. Gitarristen och basisten Joe Yarmush dedikerade några minuter åt Rockfoto innan bandets Londonspelning i förra veckan och berättade om sina tonårsminnen av svensk skatepunk.

– Jag kommer ihåg att många punkband kom från Sverige på 90-talet. Jag såg Millencolin någon gång 1996 i Montreal när de öppnade för fyra andra band. Det var bra.

Han namedroppar även No fun at all och Satanic Surfers från den perioden. Nu för tiden är det snarare den svenska psychsensationen Goat som går varm i hörlurarna. Och Suuns är ett sånt band tydligt uppvisar att de inspirerats från många olika källor. Plastikman och Aphex Twins nya skivor är några övriga exempel Joe Yarmush ger på vad som går hem i hörlurarna just nu.

– Vi har inte riktigt någon plan för vår musik, säger han med en axelryckning av öppenhet för spretig inspiration.

Bandets andra skiva, Images du futur, släpptes våren 2013 och är en konkret och aggressiv låtsamling, mer polerad än debuten Zeroes QC – men fortfarande med udd. Namnet på skivan än en referens till en futuristisk musik- och konstfestival som brukade äga rum i Montreal i slutet på 80-talet. Bandets sångare Ben Shemie gick dit några gånger som barn. Trots att Joe Yarmush aldrig var där berättar han fascinerat om konceptet med en festival där framtiden förutspås – och speciellt nu att se tillbaka på de visionerna.

– Jag gillar verkligen den ”vintagebilden” av framtiden.

En ”gammal framtid”?

– Ja, precis. Det var så enkelt att dagdrömma om framtiden. I vårt dagliga liv har vi nästan flygande bilar, men förändringen är så långsam så att den inte märks.

Vad tror du om framtiden mer ljudmässigt?

– Jag är inte så bra på att förutse framtiden. Det verkar alltid som att världen är på väg åt helvete, det är vad vi matas med. Men om man besöker platser där galen utveckling händer så har det dagliga livet ingenting att göra med det. Jag tror att vi behöver leva i våra egna mikrokosmos lite mer i stället för att fundera på framtiden. Förändringen behöver vara långsam.

Under tiden som Suuns turnerar mixar de även en skiva som de gjort med Montrealkonstnären Radwan Moumnehs musikprojekt Jerusalem in My Heart.

– Den borde komma ut den här hösten. I vinter ska vi göra en ny skiva som Suuns, berättar Yarmush.

Jag har fått bilden av Montreal som en konstnärlig smältdegel där kreativa personer inte är rädda för att vara konstnärliga.

– Det finns en del sånt, speciellt i Montreal. Folk är ganska orädda i den bemärkelsen. Att vi döper en skiva till Images du futur är ett ganska vågat drag för det kan bli taget på fel sätt. Det är en ganska ballsy titel. Du måste kunna backa upp den. Vi kände oss ganska säkra på det namnet för det passar musiken vi gör. Vi gör vad musiker för 30-40 år sedan skulle gjort om de hade kunnat. Jag funderar på vad Can och andra band hade gjort när de var på sin kreativa peak om de hade verktygen vi har idag, säger Joe Yarmush.

– Generellt kommer galna saker från Montreal. Visual art, musik, folk går den extra milen för att pressa sina gränser.

I er nya video för ”Sunspot” ges bland annat religösa referenser i motivet att två sina händer. Har ni som band någon religös agenda?

– Inte egentligen, ingen av oss är religiös alls, men några av oss har växt upp i den miljön. Jag gillar iden av religösa motiv och många statement ur sin kontext är vackra och fantastiska. Det är utbildande på ett sätt.

Suuns har som liveband en förmåga att bygga något mäktigt och medryckande – nästan likt ett religiöst ögonblick. Under delar av turnén har även Sabrina Ratté, som gjorde den snygga videon till ”2020”, hängt med och gjort livevisuals (dock kommer hon inte till Sverige). Joe Yarmush tror att det är i en livekontext som deras musik gör sig absolut bäst.

– Vi ser oss själva som ett liveband. Skivan kommer alltid att vara lägre stående än spelningarna.

På måndag och tisdag blir Sverige varse deras malande krautpsych.

Lyssna på ’Images du futur’ på Spotify här.